Thursday, October 28, 2010

IMMUNISASI HALAL ATAU HARAM

Beberapa waktu lalu saya mendapat keterangan dari seorang teman / saudara bahawa pada vaksin pada imunisasi mengandungi zat yang diambil dari babi (binatang yang dalam Islam diharamkan).

Awalnya saya menolak mentah-mentah khabar tersebut kerana saya kurang yakin dengan kesahihan maklumat tersebut. Saya lebih memikirkan bahawa umat Islam perlu generasi yang kuat. Jangan-jangan maklumat ini sengaja dihembuskan untuk melemahkan umat Islam.

Namun saya tetap berusaha mengklarifikasinya kerana ini berurusan dengan apa-apa yang masuk ke keturunan saya.Setelah mencari maklumat di Internet saya dapati penjelasan bahawa vaksin imunisasi memang mengandung zat dari babi. Majelis Ulama Indonesia (MUI) menghalalkan imunisasi dengan alasan bahawa kemanfaatan imunisasi lebih banyak daripada madharatnya. Selain itu saya juga mendapati bahawa beberapa kajian doktor di Amerika menunjukkan bahawa bayi-bayi yang diimunisasi malah lebih rentan terhadap penyakit.

Setelah mencari maklumat tersebut, maka saya langsung menhentikan imunisasi untuk anak saya. Saya fikir, walaupun banyak manfaatnya namun vaksin imunisasi tetaplah mengandungi zat haram. Selain itu, urusan ini tidak begitu urgen, tidak seperti pemindahan darah. Yang jika tidak akan diberikan akan membahayakan pesakit. Kesimpulannya, saya menghentikan imunisasi untuk anak saya.

Namun pada saat kami ke Rumah Sakit Anak Sakina Idaman di Jogjakarta kerana Syifa (anak saya) pilek agak lama, kami mendapatkan maklumat yang sangat berbeza. Doktor kanak-kanak itu (dari penampilan dan sikapnya mengesankan bahawa beliau orang taat beragama) mengatakan bahawa pembuatan vaksin imunisasi menggunakan enzim daripada babi itu teknologi jaman dulu. Vaksin imunasasi sekarang sudah menggunakan human-insulin (enzim dari tubuh manusia).

Setelah mendapatkan maklumat tersebut saya memutuskan untuk meneruskan imunisasi Syifa yang terputus. Selain itu saya menyampaikan maklumat tersebut kepada rakan / saudara saya yang menyampaikan bahawa vaksin mengandungi zan babi. Namun sungguh diluar dugaan, mereka tetap menolak maklumat tersebut dan tetap tidak melakukan imunasi kepada anak mereka.

Hingga pada suatu saat, Allah membuka mata hati saya dengan suatu hadis yang sering didengar tetapi sering terabai:
"Sesungguhnya yang halal itu jelas, dan yang haram itu jelas, dan diantara keduanya ada perkara-perkara syubhat, Kebanyakan manusia tidak mengetahuinya. Sesiapa yang menjaga diri dari perkara syubhat tersebut, maka dia telah menjaga agamanya dan kehormatannya, dan barangsiapa yang jatuh dalam perkara syubhat, maka dia jatuh kepada perkara yang haram.Seperti seorang pengambala yang mengembala disekitar daerah larangan, lambat laun akan masuk ke dalam. Ketahuilah, setiap raja mempunyai daerah larangan, sedangkan daerah larangan Allah adalah apa-apa yang diharamkan-Nya. Ketahuilah, sesungguhnya di dalam jasad itu ada seketul daging, apabila dia baik maka baiklah seluruh jasad, dan apabila dia buruk maka buruklah seluruh jasad. Ketahuilah, dia adalah hati "(Riwayat al-Bukhari & Muslim, dari Nu'man bin Basyir).

Maka sejak itulah saya benar-benar berniat untuk tidak mengimunisasi anak-anak saya lagi. Beberapa pertimbangan yang meyakinkan saya adalah:
1. Imunisasi tergolong dalam hal syubhat.
Tidak seperti pada makanan yang ada ingredientnya, maka sepanjang pengalaman saya tidak ada imunisasi yang menyenaraikan ingredientnya. Oleh kerana itu, imunisasi tergolong syubhat. Jika memang ada imunisasi yang jelas-jelas memiliki sertifikasi halal dari lembaga yang tsiqoh (dalam artian semua hal dalam pembuatannya halal) maka saya "mungkin" akan mempertimbangkan imunisasi.

2. Imunisasi "boleh" menurunkan rasa tawakkal.
Imunisasi umumnya mendorong orang untuk yakin bahawa anaknya tidak akan terkena penyakit tertentu kerana telah memiliki kekebalan. Padahal semestinya berlindung dari segala macam bala / penyakit hanya kepada Allah. Jika kita cermati lagi, maka inti dari dakwah semua Rasul adalah "Iyyaaka na'budu wa iyyaaka nasta'in (Hanya kepada-Mu kami menyembah, dan hanya kepada-Mu kami meminta pertolongan). Mengambil sikap wara 'atau berhati-hati saya kira lebih baik. Logikanya, orang yang anaknya tidak diimunisasi akan lebih tawakal daripada yang diimunisasi kerana merasa anaknya lebih tidak "kebal" sehingga lebih merasa butuh pertolongan Allah.

Pelajaran lain yang juga didapat dari pengalaman diatas adalah:
1. Hal yang mengharamkan imunisasi adalah adanya indikasi bahawa zat-zat yang terkandung atau yang terlibat dalam proses pembuatan vaksin imunisasi adalah barang haram. Bukan pada teknologi vaksinasinya sendiri.

2. Perlunya untuk mengklarifikasi maklumat dari beberapa pihak yang memang ahli di bidangnya. Pada zaman ini, tidak mungkin seorang ustaz / ulama mengetahui segala hal / bidang. Sementara seseorang itu memutuskan hukum berdasarkan pengatahuan yang mereka miliki. Mungkin saja pada suatu saat ada saintis yang menemukan kaedah pengeluaran vaksin secara halal dan ekonomis sehingga tidak ada lagi vaksin yang dibuat dengan "cara haram". Bersikap "pekak" terhadap terhadap perkembangan teknologi sama sahaja menisbikan usaha para saintis Islam yang mungkin sedang memikirkan cara lain untuk meminimumkan "pengambilan produk haram" kaum muslim, tidak dengan cara melarang tapi dengan menggantikan produk (cara yang kedua sepertinya lebih bisa diterima umum tetapi tidak berarti lebih baik).

3. Beberapa orang yang mengatakan orang lain taqlid terkadang mereka sendiri yang taqlid. Mereka hanya melaksanakan istilah taqlid dalam urusan fiqih padahal seharusnya menyeluruh di semua sisi kehidupan. Satu hal yang pasti, ustaz bukan Rasul yang selalu terbimbing dan maksum. Mereka tidak serba tahu. Sementara untuk menentukan fiqh diperlukan fakta dari beberapa sisi. Ingat: tidak semua pencuri dipotong tangan. Jika jiran mereka tidak peduli sementara mereka muncuri kerana kelaparan, maka kesalahan ada pada tentangganya. Berusahalah untuk cross-check maklumat yang dimiliki ustaz mereka dan jika diperlukan update maklumat beliau sehingga boleh menentukan fiqh dengan lebih baik.

Semoga Allah melindungi kita dari mempunyai hati yang keras, memberi petunjuk dalam manjalani hidup dan memberi kekuatan untuk menempuh petunjuk tersebut. Amin.
Wallahu 'alam bishshawab

1 comment:

  1. MasyaAllah...mungkin ini adalah satu sebab rosaknya umat Islam pada zaman ini...
    "Orang yang bertakwa adalah orang yang apabila di sebut nama Allah, maka bergetarlah hatinya kerana takut dan apabila disebut nama Rasulullah, maka hibalah hatinya kerana rindu.."

    ReplyDelete